Mijn werkwijze


Het avontuur stem begint...

de stem is een belangrijk onderdeel van onze persoonlijkheid. Spanning en gebrek aan gevoel voor het lichaam kunnen de oorzaak zijn van een te hoge, te zachte, te zwakke of te diepe stem.

 

Elke stem is uniek en waardevol. Om je stem op een veilige en ontspannen manier te kunnen ontdekken en ontwikkelen is er naast plezier, vertrouwen, moed ook overgave nodig. Via het bewegen van je lijf, de ademhaling, het zingen, spreken, klinken of via vrije stemimprovisatie kun je aan je stem gaan werken. Het werken aan en met je stem brengt je dichter bij jezelf, je eigen persoonlijke thema´s, onderwerpen en wensen. 

 

Zo kun jij bijvoorbeeld aan een bepaalde houding (fysiek en attitude) gaan werken, die jou al een tijdje in de weg zit. Door een bepaalde houding te veranderen heeft dat weer invloed op je persoonlijke omgeving en dus ook op je hele gedrag. Door jezelf te laten zien wie je echt bent, begin je iets nieuws te creëren en dat heeft weer invloed op je innerlijke houding en levensgevoel.

 

Bij het lichaamsgerichte stemwerk wordt niet alleen aan individueel afgestemde ademtechniek gewerkt maar gaat het om meer. Door dit werk persoonlijk te ervaren ga je intunen op fijne, anatomische relaties tussen hoofd, nek, schouders, middenrif, centrum, bekken, benen en voeten en ga je deze steeds duidelijker voelen. De resonerende ruimtes in het lichaam openen zich, worden vrijer en de stem kan zich in het algemeen beter laten zien/horen en dus krachtiger ontwikkelen.

Hoe geef ik les

Om het uniek en zeer persoonlijk karakter van elke stem vrij te kunnen ontwikkelen begin ik mijn lessen meestal met een gesprek om te horen waar precies de belangstelling en de motivatie ligt om met de stem te gaan werken. 

Dan ga ik kijken naar het samenspel van ademhaling, stem, houding en het lichaam zelf. In mijn lessen bestaat geen goed of fout, ik ben afgestemd op de wensen van de leerling door sensitief en heel intuïtief waar te nemen.

 

Door middel van specifieke oefeningen, staand of liggend, ga ik kijken wat de leerling nodig heeft. Afhankelijk van waar iedereen persoonlijk staat, begin ik met ontspannende ademoefeningen. Zo kan er bijvoorbeeld gewerkt worden aan het bekken, om de ruimte van ons lijf bewuster te ervaren. Verder zijn er ook onderwerpen zoals vocale technieken in relatie tot de mondholte, keel en strottenhoofd, gegrond zijn, zitbeen en bekken, evenals verbindingen tussen de kaak en het bekken.

 

Klanken met klinkers en/of medeklinkers stimuleren bewust de resonerende ruimtes in ons lichaam. De leerling leert bijvoorbeeld te beoordelen wanneer hij teveel druk op het strottenhoofd uitoefent, hoe dat aanvoelt en hoe de stembanden wel ontspannen kunnen klinken.

 

Elke toon heeft zijn eigen waarde en rechtvaardiging, waardoor je langzamerhand vertrouwen opbouwt met je eigen stem. Na verloop van tijd zal je stem zich ontvouwen en zul je je vocale, persoonlijke potentie leren ontdekken. Ook breng ik jou stap voor stap in contact met de verschillende kanten en facetten van je stem en krijg je nieuwe inzichten om de eigenheid van je stem te waarderen vanuit een positieve benadering en dit te integreren in je dagelijkse leven. Deze reis is vooral ook een reis naar jezelf en zal je op het gebied van persoonlijke groei veel ervaringen opleveren. 

 

"the voice is the muscle of the soul" Alfred Wolfsohn

 

Mijn manier van werken is al meer dan 16 jaar beïnvloed door de Roy Hart methodiek en aan mij doorgegeven via verschillende internationale Roy Hart leraren waaronder Jonathan Hart, Ian Magilton, Linda Wise, Waltraud Hoefinger en Christiane Hommelsheim. Zelf heb ik in tien jaar tijd vele workshops voor hen mogen organiseren. Pionier van het eerste uur van de Roy Hart methodiek was Alfred Wolfsohn waarover meer achtergrondinformatie te lezen valt door op deze naam te klikken.

 

In het Roy Hart werk wordt de stem onderzocht in al zijn veelzijdige expressieve mogelijkheden en klankkleuren. Naast de verbindingen tussen lichaam, beweging, bewustzijn en stem, wordt ook de stem op een speelse manier verkend waardoor conventionele paden worden verlaten om de stem te bevrijden van zijn esthetische normen. Er wordt zowel individueel als in groepen en partnersetting gewerkt. In het jaar 1974 werd het Roy Hart Centre in Malérargues, Frankrijk opgericht en worden er ieder jaar vele studenten opgeleid.  

 

Naast mijn opleiding tot klassieke opera zangeres, ben ik gecertificeerd vocale pedagoog van lichaamgerichte ATT (adem, tonus, geluid) methodiek die ontwikkeld werd door de Duitse adem therapeut Maria- Höller- Zangenfeind. Daarnaast heb ik verschillende opleidingen en trainingen gevolgd zoals Chi Gong, BMC en Contact dance. Grote inspiratoren waren Jonathan Hart Makwaia, Kristin Linklater, Ilse Middendorf en Moshé Feldenkrais. Alle voorgaande invloeden hebben mijn kennisspectrum enorm geïnspireerd, uitgebreid en verdiept.

 

ATT is een op het lichaam gerichte vocale pedagogiek die zich richt op persoonlijke ervaring, perceptie, beweging in de ruimte en het geluid maken met de stem. 

 

Maria-Höller- Zangenfeind werd geïnspireerd door de beroemde, Duitse ademhalingstherapeut Ilse Middendorf, die 1965 het Ilse Middendorf Institut für Erfahrbaren Atem in Berlijn heeft opgericht en door de jaren heen vele ademtherapeuten heeft opgeleid.